연구실적

교수연구

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어윤선, "모바일 배달앱의 정보성과 가격혜택이 고객만족과 지속이용의도에 미치는 영향" (한국외식산업학회, 2021.)

date2022.11.14

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모바일 배달앱의 정보성과 가격혜택이 고객만족과 지속이용의도에 미치는 영향Effect of information and price benefits of mobile delivery apps on customer satisfaction and intention to use continuously


엄현식/어윤선


본 연구는 외식업 모바일 배달앱에서 제공하는 다양한 정보와 가격혜택이 실제 고객만족과 배달앱을 지속적으로 이용할 의도에 대해 알아보고자 하였다. 본 연구는 서울, 경기 지역의 외식 배달앱 이용 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 통계분석은 SPSS 22.0을 사용하여 빈도분석을 통해서 표본의 특성을 알아보았고, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석을 통해서 측정 문항의 타당성 및 신뢰도 검증을 실시하였으며, 다중 회귀 분석을 실시하여 가설을 검증하였다. 연구결과 배달앱의 정보성과 가격혜택은 고객만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 모바일 배달앱을 통해 다양한 정보와 가격혜택을 받은 고객이 만족감을 느끼게 되면 해당 모바일 배달앱을 지속적으로 사용할 의도가 있는 것으로 연구 결과 나타났다.


With the recent growth of delivery apps, as the demands of customers who use apps become more diverse and complex, the operation and differentiation strategies of delivery app companies are also changing to be customized to customers. The purpose of this study is to investigate the actual customer satisfaction and intention to continuously use the delivery app for various information and price benefits provided by mobile delivery apps for the restaurant business. This study conducted a survey on consumers who have experience using food delivery apps in Seoul and Gyeonggi Province. For statistical analysis, the characteristics of the sample were investigated through frequency analysis using SPSS 22.0, validity and reliability of measurement items were verified through exploratory factor analysis and reliability analysis, and hypotheses were verified by performing multiple regression analysis. As a result of the study, it was found that the information and price benefits of delivery apps had a significant positive (+) effect on customer satisfaction. In addition, the study showed that when customers feel satisfied, they intend to continue using the mobile delivery app.