연구실적

교수연구

세종사이버대학교는 여러분과 함께 희망찬 미래를 꿈꾸고 만들어 갈 것입니다.

이민정, "중소유통물류센터의 경영능력이 경쟁력 강화에 미치는 영향: AHP 분석" (한국컴퓨터정보학회, 2021.)

date2022.11.14

view34

The Effect of Management Capability of Small and Medium Distribution Logistics Centers on Competitiveness Reinforcement:

AHP Analysis

*Yong-JaeRim*,  Min-JungLee**

*Ph.DCourse,BusinessAdministration,GeneralGraduateSchool,SejongUniversity,Seoul,Korea **AssociateProfessor,Dept.ofBusinessAdministration,SejongCyberUniversity,Seoul,Korea


[Abstract]

Since the mid-1990s, small and medium distribution and retail businesses have been experiencing difficulties due to the active entry of domestic and foreign distribution companies into the distribution industry. Accordingly, in 2003, the government established a small and medium distribution logistics center to secure self-sustainability and strengthen the competitiveness of small and medium distribution and retail businesses. However, in the rapidly changing distribution environment, small and medium distribution logistics centers were becoming increasingly difficult. To strengthen the management capabilities of small and medium distribution logistics centers, 4 primary factors (management operational ability, employee professional competency enhancement, product delivery, customer CS management) and 16 secondary factors were established based on literature research and FGI. We intend to derive the final weight and priority of these factors using AHP, and establish strategies to strengthen the competitiveness of small and medium distribution logistics centers.


▸Key words: Small and Medium Distribution Logistics Center, Small and Medium Distribution and

Retail Business, Management Operational Ability, AHP(Analytic Hierarchy Process), Customer Management


[요    약]

1990년대 중반 이후 국내·외 유통기업의 적극적인 유통산업 진출로 중소 유통소매업은 어려움 을 겪고 있었다. 이에 정부는 2003년 중소 유통소매업의 자생력 확보 및 경쟁력 강화를 위해 중 소유통물류센터를 건립하였다. 하지만 급변하는 유통환경 속에서 중소유통물류센터는 점점 더 어 려워지고 있었다. 중소유통물류센터 경영역량 강화를 위해 문헌연구와 FGI를 기반으로 4개의 1차 요인(경영자의 운영능력, 직원의 전문성 역량강화, 상품배송, 고객 CS관리)과 16개의 2차 요인을 설정하였다. AHP를 이용하여 이 요인들의 최종 가중치와 우선순위를 도출하고, 중소유통물류센터 의 경쟁력을 강화할 수 있는 전략들을 수립하고자 한다.


▸주제어: 중소유통물류센터, 중소 유통소매업, 경영자 운영능력, AHP(Analytic Hierarchy Process), 고객관리